diumenge, 26 de febrer del 2012

TENDÈNCIES METODOLÒGIQUES I TIC


En aquest tema hem treballat les diferents tendències que existeixen a l’hora de l’ensenyament-aprenentatge i la manera de treballar aquest procés segons els paradigmes . Diferenciem :

· Paradigma Conductista : el xiquet aprén conductes mecànicament, com una màquina. Es pot mesurar ,observar i quantificar.
· Paradigma Cognitiu : el procés d’aprenentatge es desenvolupa a poc a poc cognitiva i afectivament.

· Paradigma Ambientalista : és la relació de l’ésser humà i la influència de l’ambient en allò que està aprenent.
· Paradigma Constructivista : persona que desenvolupa processos d’aprenentatge en un escenari cognitiu i afectiu. Construeix pas per pas el seu coneixement.

També farem referència a les implicacions per al disseny de l’ensenyament, veient els factors que es tenen en compte a l’hora de plantejar l’ensenyament i la seua didàctica.
· El currículum ha de ser tancat i obligatori .
· S’ha de dissenyar tot el procés educatiu, tindre un programa establert (objectius,continguts,avaluació ).
·         Els aprenentatges complexos s’han de simplificar,dividir-los en tasques més simples.

·         L’avaluació es centra en el producte final.
·         La motivació dependrà del reforç extern ,seguint el model conductista,estímul-resposta- recompensa.

A partir d’ací els Models d’Ensenyança-Aprenentatge es basen en :
·         Aprenentatge com un sistema d’adquisició de coneixements.

·         El professor és el transmissor de la informació.
·         El control de l’aprenentatge ho fa el professor com a guia de l’alumne, explicant què d’aprendre, com , els objectius....
·         El paper del professor és ensenyar i transmetre coneixements.
·         El paper de l’alumne és adquirir-los.

Posteriorment aquest Model E-A pateix una evolució entenent l’aprenentatge com la construcció de significat.
·         L’avaluació consisteix ara en un procés continu i formatiu,es fixa en tot el procés i construcció de significat per part de l’alumne.

·         El paper del professor és intervindre en l’aprenentatge de l’alumne,com un tutor a distància.
·         El paper de l’alumne és aprendre a aprendre. Com un subjecte autònom,responsable del control de l’aprenentatge des de l’inici del procés.
·         L’aprenentatge es concep com com una recerca activa,constructiva i significativa per a l’aprenent.

·         Se li donen importància als continguts i als processos per a transmitir-los.
       Parlarem també de Saymond Papert, el qual va ser un dels primers en aplicar les TIC a l’Educació proposant per a l’escola una modificació en els objectius d’acord amb el concepte innovador que suposa l’ordinador per treballar constructivament.
Va introduir noves millores i profits amb l’ordinador,com el llenguatge “Logo “ .Utilitzant el programari software MicroWords. Aquest, permet als nens crear gràficament els seus “escenaris “ i icònes mòvils de programes.
  •   Podriem dir,que com avantatge de treballar aquest programa amb els xiquets, és que és una activitat molt visual, que incita la seua observació i  augmenta la capacitat d’escolta ; una relació íntimament lligada.
A més, aquest programa no emplea lliçons grupals ,ni desafiaments. Els xiquets aprenen pel mètode de “descobriment “ explorant , “curioseant “ ,  fent preguntes .... ja que després els agrada utilitzar les coses que ells mateixos construeixen.
  •   Per tant, posen en joc la capacitat meta-cognitiva, milloren la seua capacitat de resolució de problemes, la orientació espacial  i la consciència de formes geomètriques i angles,ja que com he dit,és un programa molt gràfic.
     Per conclure m’agradaria que visitareu aquesta pàgina,una revista acadèmica ,que he trobat interessant i que té molt a veure amb aquest tema , ja que tracta mètodes d’ensenyança i termes que hem estudiat que ens poden ajudar a comprendre i complimentar el tema tractat a la vegada que relaciona també continguts del temes anteriors com la integració de les TIC .




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada