divendres, 16 de març del 2012

EL PROCÉS D'INTEGRACIÓ I ÚS PEDAGÒGIC DE LES TIC EN ELS CENTRES ESCOLARS. ESTUDI DE CASOS


1. Aportacions de les TIC als centres escolars .

Innovació en l'ambit de l'organització escolar del centre. Cal fer una bona coordinació i gestió de l'aula per la incorporació de les TIC.

Innovació en l'àmbit de l'ensenyament a l'aula ( continguts activitat, metodologia i avaluació nova).

Innovacions en l'àmbit de l'aprenentatge de l'alumnat .L'alumne aprèn al seu nivell pel seu compte prenent apunts ,la qual cosa fa que siga un subjecte més passiu i a més a més el professor li proporciona guies i orientacions a classe contribuint a una millor actitud davant la interacció alumne-professor.


Innovacions en l'àmbit professional docent. ( formació, cursos, treball col·laboratiu )


2. Investigacions sobre les TICs en centres escolars.

- Saber si se li està donant útilitat als ordinadors ( Tics en general ) a l'escola i de quina manera mitjançant :
           . Dades estadístiques
           . Enquestes a administradors
           . Anàlisi Documental


- Efectes i rendiment dels alumnes en l'aprenentatge sobre els ordinadors .


- Estudi valoratiu i qualitatiu sobre opinions, perspectives, enfocaments,valoracions i actituds dels agents educatius externs i del professorat envers l'ús i integració de les TIC  en les aules i centres mitjançant:
          . Qüestionari d'aptituds


- Valoració de la posada en pràctica dels ordenadors en contextos reals.


3.  El Projecte Medusa.

Té el seu origen de dues iniciatives institucionals :

" Plà per al Desenvolupament de la Societat de la Informació a Canàries " es fonamenta en el pilar de l'educació .
" Pacte Social per a l'Educació a Canàries " té coma  objectiu millorar la qualitat del sistema educatiu .

 Aquest projecte representa un macroprojecte governamental dirigit a :
  • Desenvolupament de les infraestructures de telecomunicació que conecten uns centres amb altres.
  • Dotació de recursos informàtics elementals.
  • La dotació i competència dle profesorat per a l'utilització d'aquestos.
  • La qualificació dels alumnes com usuaris intel·ligents de les noves tecnologies.
3.1 Objectiu de la Investigació :
  • Identificar els canvis i innovacions generats per l'ús pedagògic de les noves tecnologiesen els centres en els àmbits , organitzatius ,en l'àmbit d'ensenyament en l'aula, i en l'àmbit de professionalitat docent.
  • Explorar els  processos d'aprenentatge  de l'alumnat  que ocorren  en situacions  d'ensenyament recolzades en l'ús d'ordinadors identificant el grau de motivació i actitus de l'alumnat.
  • Analitzar la situació d'implementació del Projecte Medusa en els centres identificant els problemes dificultats en relació amb les TIC. 
3. 2 Dimensions i Tècniques de recollida de Dades









4. Resultats :

Les TIC i l'organització escolar del Centre.
Importànciade figura del coordinador TICque en secundàriamoltesvegadesésgent de tecnologia.

En Primaria el coordinador TIC es un membrede l’equipdirectiu
Problemesde funcionamientde xarxai equipsobsolets.

Les TIC i les pràctiques d'ensenyament a l'aula .

El professoratno genera materialsdidàcticspropis, a pesar que elscentres disposende webs informativessobre el centre.

Les TIC s’utilitzencomcomplementa les activitatsde les assignatures; l’alumanttreballaràde forma individual en elspc’s

El professorsutilitzenelsrecursos CENICE i no elsde Medusa o propis.




Les TIC i l'aprenentatge de l'alumnat.
L'alumnatutilitzaelsordinadorsde forma autònoma.
Elsa alumnesestanmes habituatsa l’úsde les tecnologiesque el professorat, solenpreguntar elsseusdubtesal company.

Alta motiacióde l’alumnatencara que el professoratesta preocupatperla falta de recursos adaptables a les necessitatsdelsalumnes.




Les TIC i el desenvolupament professional del professorat.

En elscentres de secundàriael professoratactuasenseel coordinador TIC, mes autònomsi ambcapacitatd'iniciativa.

En secundàriaelsrecursos informàticsambperspectiva innovadora sónmésutilitzats

La titulaciódel professoratinflueixen la utilitzacióTIC




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada