dimarts, 10 d’abril del 2012

Tema 8. ORGANITZACIÓ D'UN AULA TIC EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA

      Les TIC, tal i com les seues sigles indiquen, tecnologies per a la informació i comunicació, suposen una potent eina que, a nosaltres com a mestres, ens ajuda en la nostra tasca.

     Per un banda facilita la comunicació entre docents per a coordinar el processos d'ensenyament, s'empreen com a suport de les seues classes, es a dir, com a mètode d'ensenyament i a la vegada es transmet als xiquets un aprenentatge basat en l'ús que han de fer d'elles, per a què poden utilitzar-les,què recursos cercar...etc..

     Per a fer possible tots aquests processos és necessaria una organització i distribució dels recursos TIC en l'aula de treball, amb la intenció de que aquestes facen possible un aprenentatge significatiu i que estiga dotat d'un sentit.

      Primerament cal cercar entre tota la comunitat educativa una justificació que impulse la introducció i el treball amb les TIC. Un espai en el que ells mateixos s'impliquen i treballen en un medi digitalitzat avaluant a la vegada la repercusió o contribució d'aquestos elements en el procés educatiu, tenint en compte tot el currículum de primària, els seus objectius i continguts.
En definitiva, de quina manera influeixen i permeteixen millorar l'eficàcia i el rendiment del centre tant en l'àmbit educatiu com administratiu.

D'aquesta manera serà necessari preparar, adequar les aules a aquest tipus de tecnologies, fent aules virtuals o digitals en les quals es disposa de tot allò necessari per a treballar amb els xiquets l'ensenyament que proporcionarem i el contacte i l'aprenentatge d'aquestos amb les TIC.
S'haurà de disposar d'elements com :
  • connexió WiFi
  • pc's
  • TV / video / Dvd
  • pissares Interactives
Aquestos, només són elements bàsics de referència i pot ser, els més treballats, pero cal tindre molt en compte que no tots ells seran necessaris en totes les aules, ni s'utilitzaràn els mateixos,no hem de limitar-nos a un model d'aula TIC.

Tots estos recursos esmentats, amb la deguda intervenció i acció educativa contribuiran al desenvolupament de les següents habilitats :  

  • L'estimulació de la creativitat
  • L'experimentació i la manipulació
  • Respectar el ritme de treball dels alumnes
  • Treball en grup afavorint el desenvolupament de valor com el companyerisme,la col·laboració.
  • La curiositat i l'esperit d'investigació.

       Per tant, cada aula  i cadascun dels seus racons, estarà dotat de les tecnologies oportunes que s'adeqüen als objectius que volen ensenyar els mestres responsables d'impartir en eixa classe d'alumnes, que s'adeqüen a les característiques i molt especialment a les seues necessitats, la qual cosa pot resultar a vegades difícil, perquè una classe de primària es caracteritza molt per la seua hetereogeneïtat i serà la figura del mestre l'encarregada de treballar amb cada xiquet de la seua classe les TIC, adaptant-les individualment al seu nivell,al seu ritme  per a processar i assimilar, utilitzar-les més o menys per a recolzar altres activitats... etc. En definitiva, adaptar les TIC a les necessitats pròpies de cada alumne,fomentat així el desenvolupament d'habilitats positives per a millorar en el seu aprenentatge.

A més, cal puntualitzar que les aules digitals tenen com a finalitat utilitzar diverses estratègies didàctiques  que justifiquen la importància de per què utilitzar les Tic a diferència de les aules virtuals, en les quals podem veure tot el que es faria en el món real, fet de manera virtual.


       Per a finalitzar exemplificaré  alguns models i estratègies didàctiques per utilitzar les TIC que poden servir d'ajuda per aplicar a l'aula digital:

  • Utilitzar les tecnologies de l'aula com a suport, com a complement ,reforç o ampliació que enriquixen les explicacions del mestre  de manera presencial. 
  • Permeten reforçar a casa,realitzant tasques on-line des de diverses plataformes. 
  • Reforcen les activitats de lectoescriptura, ja que en l'ús de la majoria de tics és necessari haver adquirit aquestes competències. 
  • Permeteixen presentar treballs

      Per concloure aquest tema i perquè coneixeu un exemple de com començar a introduir i tractar les tic a les aules i amb els alumnes, ací vos deixe un power point molt interessant d'una escola en particular que presenta el seu projecte d'integració de les Tic valorant tots els aspectes que cal tindre en compte, plantejant-se els objectius,els elements, la quantitat de recursos i l'organització, distribució  i recompte de les tecnologies en un aula .
  
Presentacion tic y organización en el aula
View more PowerPoint from CorrePlatano

A més a més, també m'ha semblat important un altre aspecte que és valorat en el següent video. L'opinió dels alumnes sobre la disponibilitat dels recursos Tic en el seu col·legi i les funcions que aquestos li donen i què més coneixen sobre elles. Realment tenen una formació i informació suficient sobre elles ?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada