dimarts, 8 de maig del 2012

TEMA 10. WEB 2.0

Hem escoltat contínuament parlar del terme web 2.0, una expressió que fa referència a l'evolució que ha patit la web des de la seua versió original, la web 1.0 .

En la present entrada, abordarem un tema que tracta de conèixer les diferències existents entre la web 1.0 i 2.0 que justifiquen l'avanç que s'ha produit en la web amb aquesta última versió, es a dir, podrem apreciar les millores i avantatges que nosaltres com a usuaris i incansables navegadors podrem gaudir, donant a conèixer les seues aplicacions.

Per a finalitzar, com aquest bloc estudia el món de les Tic des d'un enfocament Educatiu, coneixerem en aquest cas les implicacions educatives que té la Web 2.0.

Començarem fixant-nos en el següent tauler i la comparativa d'ambdues webs que ens permet apreciar les diferències .


Podem extraure com a idees principals que la web 1.0:         

- No permet actualitzar el seu contingut.
                                                                           
- L'arquitectura de treball no permet a l'usuari interactuar amb altres, la relació és PC, client.
                                                  
- L'usuari es limita a llegir, no hi ha cap interacció amb la resta d'usuaris.

- Requereix unes competències mínimes en programació.


En canvi, la web 2.0 ...
- El contingut és pot  modificar, actualitzar, treballant en la mateixa plataforma i per a el qual és necessàri un artcle com a mínim.

- Els usuaris poden llegir i escriure fer comentaris, donant lloc a la interacció entre ells en la web.

- Tot això propicia que n'hi haja una informació més rica i dinàmica, es barrejen diverses opinions.

- L'autor, es tot el col·lectiu d'usuaris que intervenen i comparteixen  informació en la web.


   Una vegada coneixem la dinàmica de funcionament de la web 2.0 i la intervenció dels usuaris en ella, podem extraure les següents idees d'acord amb les seus aplicacions :

       La web 2.0 es serveix de moltes eines que faciliten la interacció i l'intercanvi d'informació i recursos entre els usuaris. Per exemple, podem adonar-nos que els Blocs i les Wikis, dos de les seues eines més conegudes i que més endavant estudiarem, són les plataformes que permeteixen als usuaris expressar-se, donar a conèixer informació,fer estudis  o punts de vista propis etc...

És així com els mateixos usuaris són capaços de crear els seus materials i publicar-los a la xarxa perquè a la vegada altres usuaris es puguen enriquir i beneficiar d'aquestos, la qual cosa ens porta a un altra de les característiques de la web 2.0, la possibilitat de compartir, compartir informació, materials elaborats, recursos com imatges, vídeos que fan possible programmes com PodCast, Youtube, Flickr,Del.lici.ous, Slideshare, calaméo,Scrip...

No podem ovlidar tampoc el gran auge que està tenint la incorporació de les noves xarxes socials, com Facebook, Tuenti, Twitter, Second life.. que també permeteixen a les persones comunicar-se a milers de distància i compartir i establir relacions socials .

   A més la web 2.0 ofereix diferents formats per a treballar amb la informació, com RSS, XML, BlogLines, Google Reader,  i cercadors especialitzats.

Ací teniu un esquema, perquè vos feu una idea més global.



 Per a finalitzar el tema, estudiarem les implicacions que pot tindre la web 2.0 en el terreny de l'Educació, es a dir , de quina manera ajuda i millora el treball diari dels professors i alumnes.

     La web 2.0,com parlavem abans, permet compartir i intercanviar informació, materials,recursos... la qual cosa fa que es genere una gran quantitat de continguts molt dinàmics, convertint així la xarxa en una gran font d'informació per a tots els que participen d'aquesta.

    Per això, alumnes i professors és interessant que coneguen la web 2.0 i les seues eines, on poden servir-se de totes les aportacions y punts d vista dels usuaris,investigar,ser crítics amb la informació per a crear i construir el seu propi coneixement. Eines com els blocs,les wikis, webquest... obrin als xiquets l'oportunitat de treballar d'una manera autònoma i grupal  fent-los participar de les tecnologies a la vegada que experiementen una major motivació i interés en el coneixement al treballar en elles.

    A més, a més els alumnes coneixen noves formes de treballar, d'enfocar les activitats i la forma d'avaluació  i milloren i treballen les seues competències en recerca, processament i comunicació de la informació, ja que treballant amb eines de la web 2.0 de forma diaria,ajuda a assolir competències per a cercar en la xarxa que abans treballaven de forma més discontínua,amb treballs d'investigació puntuals...

Tenint present als professors, que guien i orienten en aquest procés als xiquets, també la web 2.0 és una ferramenta al seu favor , ja que facilita la interacció i comunicació amb la resta de colegues entesos d'altres centres a partir de la creació i gestió de xarxes que els mantenen en contacte per compartir impressions,materials, mètodes didàctics i aprendre i enriquir la seua experiència laboral a partir de la de altres.

Per a finalitzar aquest post vos proporcione un vídeo  molt senzill de Youtube que vos ajudarà a comprendre com hem arribat a la web 2.0, que ès i per què es caracteritza utilitzant com a suport una sèrie de dibuixos simbòlics i esquemàtics de com funciona.

D'altra banda, dirigit especialment als professionals de l'ensenyança, els docents, ací vos deixe un link on podreu trobar el " Manual de Ferramentas da Web 2.0 para Professores "
que servirà d'ajuda per a tractar la web 2.0 a les vostres classes per contemplar les seues aplicacions educatives.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada