dissabte, 19 de maig del 2012

TEMA 11. EINES DE LA WEB 2.0

A l'anterior tema vam tractar algunes de les diferències de la web 1.0 i web 2.0, la web de hui.
Així doncs, en aquest pròxim tema coneixerem dos de les eines més utilitzades que ens ofereix aquesta web.

Estudiarem els blocs i les wikis i les seues característiques pròpies a la vegada que pensem les aplicacions didàctiques en l'escola per a treballar aquestes dos eines.

Ací trobem un cuadre amb els trets dels blocs i les wikis respectivament :




      Els blocs i les wikis són eines que permeten expresar, crear, publicar i fins i tot compartir  amb aquells interessats sobre la temàtica d'un determinat bloc. D'aquesta manera deixant comentaris en el tauler de la pàgina principal poden intercanviar opinions,propostes,valoracions..sobre el tema tractat.

És per això que l'aplicació de les següents dos eines pot resultar molt interessant per a l'educació dels xiquets, ja que la manera de treballar amb ambdues, fomenta l'expressió personal de cadascun dels alumnes donant lloc al desenvolupament de capacitats com la creativitat,espontaneïtat,originalitat...

Així doncs, ens centrarem en l'ús didàctic d'aquestes dos eines que la web 2.0 posa al nostre servei.

    Com que són llocs web de lliure creació es pot aprofitar perquè els xiquets prenguen contacte amb les Tic i comencen a utilitzar-les,prenent aquestes plataformes com a portafolis digital on han de realitzar els alumnes les seues activitats proposades pel mestre. L'ús d'aquestes eines amb aquest fi, permet als xiquets desenvolupar habilitats com l'organització, classificació , ordre i investigació dels seus treballs.

 A més a més, com que blocs i wikis donen la possibilitats d'afegir gadgets amb diversos recursos, fa que els xiquets tinguen una major implicació, un major enteniment amb els treballs que desenvolupen per a després, poder complementar-los i ampliar-los amb els recursos.

Un exemple podem vore-lo en el següent bloc d'Alumnes sobre Creación literària y más  sobre contes i lectura, on, després de contar la seua experiència escolar en aquest aspecte,ens proporcionen recursos d'interés.

    D'altra banda, fixant-nos en la figura del, mestre, l'utilització d'aquestes eines, suposa un nou model d'avaluació,ja que a més del contingut dels treballs haurà de tindre en compte altres aspectes abans esmentats. El mestre també pot tindre el seu bloc personal de treball, on emmagatzema i classifica els seus materials de treball que li siguen interessats per emplear en la seua pràctica.
Una variant seria el bloc personal d'un professor orientat a la seua resta de colegues on puguen compartir idees, suggeriments ...sobre la seua tasca educativa.

Un exemple en aquest cas és el següent Bloc d'una professora llicenciada en matemàtiques, destinat a la resta de mestres sobre la formació didàctico matemàtica, on explica la seua visió de les matemàtiques en la vida quotidiana i ajuda ,aconsella i suggereix a altres profesors  possibles solucions per a les qüestions que plantegen.  Formación didáctico matemàtica para la formación de maestros

    Un altra de les possibilitats de les wikis i els blocs,és el seu aprofitament per a fer brainstorming sobre algun tema tractat en classe. Per exemple, abans de començar una nova unitat a classe, el brainstorming pot servir al mestre per a saber quins són els coneixements previs dels alumnes,ajudant-se d'això a l'hora de treballar el tema a classe, sabent com plantejar i guiar el desenvolupament del tema d'acord amb aquells conceptes que tenen els alumnes i aquelles qüestions en les que estan equivocats. Tenint present una de les opcions dels blocs,deixar comentaris, la dinàmica de funcionament d'aquest exemple seria crear un post o article de la Unitat que es treballarà a classe i que els xiquets facen les seues aportacions, idees, opinions...

A més, a més, treballar amb Tics i realitzar activitats extraescolars o tallers sempre són coses que motiven als alumnes, per això un altra de les finalitat a les que poden destinar els blocs i wikis, és la coordinació d'un periòdic escolar, taller de cocina..

Un altra possibilitat de Bloc és utilitzar-lo com a tauler d'anuncis del centre, on es publiquen les activitats escolars del centre més interessats acontecides, notícies, informació per a els pares etc...

El següent bloc enllaça aquestes dos últimes possibilitats de Bloc, un diari escolar on es relaten les activitats i noticies que realitza el centre amb la intenció   periòdic escolar.


     Per a finalitzar, cal dir  que els blogs i wikis tenen un gran potencial com a eina en l'àmbit educatiu, ja que com hem vist en les seues aplicacions didàctiques, es possible adaptar-les a qualsevol disciplina ,nivell educatiu i metodologia docent. A més podem vore, que poden participar d'aquestes dos eines tant alumnes com professors aconseguint així que els centres educatius s'involucren en el món digital i així ho facen els seus components, incloent les famílies.

El següent vídeo ens parla sobre les wikis, qué són, les seues característiques, com s'utilitzen,les seues aplicacions a l'aprenentatge i en què es diferencien en el seu disseny dels blocs.



A més, a més també podem sumar la següent pàgina que fa referència a les wikis, les seues aplicacions, consells sobre com podem millorar-les,els serveis que ens oferixen,com integrar recursos Tic en la wiki... i molstes possibilitats més.
http://recursosticjerez.wikispaces.com/


Per últim, en aquest vídeo  de slideshare trobat gràcies al cercador de mister wong ,veurem i coneixerem què són els blogs i les seues característiques així com també, exemples de les seues aplicacions en l'àmbit educatiu.

http://www.slideshare.net/nestoralonso/blogs-y-educacin

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada