Desprès d'aquest tema ens adonem, que no només és important i interessant dotar l'educació dels xiquets d'ambients rics en tecnologies per facilitar el seu aprenentatge, sinó que també cal tindre en compte les diverses aplicacions de les TIC en l'aula, adaptant-nos primerament a elles com a professors per saber transmetre els coneixements bàsics sobre aquestes i adaptant-les a les necessitats de cada alumne.
dilluns, 26 de març del 2012
Tema 7. PROFESSORAT I ÀMBIT TECNOLÒGIC
En el següent tema tindrem l'oportunitat de veure una comparativa i distinció del avantatges,inconvenients i diversos papers que adopten els professors i alumnes segons la modalitat d'ensenyament-aprenentatge complimentada amb les TIC.
divendres, 16 de març del 2012
EL PROCÉS D'INTEGRACIÓ I ÚS PEDAGÒGIC DE LES TIC EN ELS CENTRES ESCOLARS. ESTUDI DE CASOS
1. Aportacions de les TIC als centres escolars .
Innovació en l'ambit de l'organització escolar del centre. Cal fer una bona coordinació i gestió de l'aula per la incorporació de les TIC.
Innovació en l'àmbit de l'ensenyament a l'aula ( continguts activitat, metodologia i avaluació nova).
Innovacions en l'àmbit de l'aprenentatge de l'alumnat .L'alumne aprèn al seu nivell pel seu compte prenent apunts ,la qual cosa fa que siga un subjecte més passiu i a més a més el professor li proporciona guies i orientacions a classe contribuint a una millor actitud davant la interacció alumne-professor.
Innovacions en l'àmbit professional docent. ( formació, cursos, treball col·laboratiu )
2. Investigacions sobre les TICs en centres escolars.
- Saber si se li està donant útilitat als ordinadors ( Tics en general ) a l'escola i de quina manera mitjançant :
. Dades estadístiques
. Enquestes a administradors
. Anàlisi Documental
- Efectes i rendiment dels alumnes en l'aprenentatge sobre els ordinadors .
- Estudi valoratiu i qualitatiu sobre opinions, perspectives, enfocaments,valoracions i actituds dels agents educatius externs i del professorat envers l'ús i integració de les TIC en les aules i centres mitjançant:
. Qüestionari d'aptituds
- Valoració de la posada en pràctica dels ordenadors en contextos reals.
3. El Projecte Medusa.
Té el seu origen de dues iniciatives institucionals :
" Plà per al Desenvolupament de la Societat de la Informació a Canàries " es fonamenta en el pilar de l'educació .
" Pacte Social per a l'Educació a Canàries " té coma objectiu millorar la qualitat del sistema educatiu .
Aquest projecte representa un macroprojecte governamental dirigit a :
- Desenvolupament de les infraestructures de telecomunicació que conecten uns centres amb altres.
- Dotació de recursos informàtics elementals.
- La dotació i competència dle profesorat per a l'utilització d'aquestos.
- La qualificació dels alumnes com usuaris intel·ligents de les noves tecnologies.
3.1 Objectiu de la Investigació :
- Identificar els canvis i innovacions generats per l'ús pedagògic de les noves tecnologiesen els centres en els àmbits , organitzatius ,en l'àmbit d'ensenyament en l'aula, i en l'àmbit de professionalitat docent.
- Explorar els processos d'aprenentatge de l'alumnat que ocorren en situacions d'ensenyament recolzades en l'ús d'ordinadors identificant el grau de motivació i actitus de l'alumnat.
- Analitzar la situació d'implementació del Projecte Medusa en els centres identificant els problemes dificultats en relació amb les TIC.
4. Resultats :
Les TIC i l'organització escolar del Centre.
Importànciade figura del coordinador TICque en secundàriamoltesvegadesésgent de tecnologia.
En Primaria el coordinador TIC es un membrede l’equipdirectiu
Problemesde funcionamientde xarxai equipsobsolets.
Les TIC i les pràctiques d'ensenyament a l'aula .
El professoratno genera materialsdidàcticspropis, a pesar que elscentres disposende webs informativessobre el centre.
Les TIC s’utilitzencomcomplementa les activitatsde les assignatures; l’alumanttreballaràde forma individual en elspc’s
El professorsutilitzenelsrecursos CENICE i no elsde Medusa o propis.
Les TIC i l'aprenentatge de l'alumnat.
L'alumnatutilitzaelsordinadorsde forma autònoma.
Elsa alumnesestanmes habituatsa l’úsde les tecnologiesque el professorat, solenpreguntar elsseusdubtesal company.
Alta motiacióde l’alumnatencara que el professoratesta preocupatperla falta de recursos adaptables a les necessitatsdelsalumnes.
Les TIC i el desenvolupament professional del professorat.
En elscentres de secundàriael professoratactuasenseel coordinador TIC, mes autònomsi ambcapacitatd'iniciativa.
En secundàriaelsrecursos informàticsambperspectiva innovadora sónmésutilitzats
La titulaciódel professoratinflueixen la utilitzacióTIC
Docència Virtual : B - LEARNING
1. ¿ Què és B-Learning ?
El terme B-Learning no és exclusiu de l'Educació,sinó que va sortir d'entitats empresarials.
A continuació veiem un esquema de diferents autors i la forma d'entendre el sistema d'enseyament B-learning:
2. Aspectes importants d'un Sistema B-Learning.
- S'han de guiar i modelar les discussions quan els alumnes estan connectats a l'espai virtual, per ajudar-los en el seu aprenentatge.
- Per a el tractament de la informació és necessaria una competència suficient per a ser capaç d'interpretar-la.
- Permet adquirir coneixements tècnics funcionals que no aprendrà de manera presencial.
- L'aprenentatge és comunitari,adquirixen coneixements entre tots, compartint.
- Les tutories actuen com a recolçament del que el professor explica ,tant en el sistema presencial, com a distància de l'ensenyament.
- Busquem una eïna adequada per a respondre a les nostres necessitat eduactives i que ens forme amb lescompetències integralsque demana la societat, com el sentit crític, la creativitat ...
3. Models B-Learning.
4. B-Learning VS Ensenyament presencial .
A continuació veurem les característiques d'ambdos sistemes d'ensenyança.
Ensenyament Presencial
. Presencialitat
. Relació professor-alumne.
.Transmissió de coneixements.
.Cultura escrita / oral
.Ús tradicional de les tecnologies .
B-Learning.
.Virtualitat
.Noves Tecnologies ( Campus Virtual)
. Desenvolupament de capacitats
. Cultura Audiovisual
. Relació alumnes-propi aprenentatge
dissabte, 10 de març del 2012
Practiquem amb el POWER POINT.
Power Point, no és més que una de les moltes possibilitats de treballar que ens ofereix el servici "Office " que disposa d'una gran versatilitat de recursos i materials.
Centrant-nos en la nostra pràctica, vos contarem :
-. Les habilitats necessàries per a saber utilitzar Power Point.-
- . Conèixer el seu ampli ventall de funcionalitats.
-. Exemple: Realitzem un conte.
Hem de saber :
Primer de tot, comencem des de l'apartat " d'Inici " on afegim una nova diapositiva cada vegada que volem.
En el següent , "Inserir " trobem les següents opcions.
Inserir Imatges
- Ens fixem en la barra de ferramentes i trobem " Inserir "punxem i s'obri una finestra que ens oefereix afegir una imatge des de els nostres arxius.
- Triem i seleccionem una "acceptar " i s'enganxarà al nostre power point.
- Aquesta la podrem modificar al nostre gust , canviar el seu tamany, la seua disposició,posar-li efectes, contorns,colors ...
Inserir Àudio o Video [ Clip multimèdia ]
- Si punxem en " Video o pel·lícula " ens ofereix agregar-ne un des de els nostres arxius. Triem, seleccionem "acceptar " i s'enganxarà al nostre power point.
- D'altra banda,al seu costat, punxem "Àudio " i afegim un dels nostres arxius.
Inserir un Hipervincle
- Hem de seleccionar el text que volem vincular i punxem en l'opció " Hipervincle "
- A la finestra que apareix, selecionem el lloc d'aquest document i la diapositiva que volem que s'aplique.
En l'apartat de " Disseny " podem dissenyar la nostra diapositiva :
- El seu tamany i la seua orientació ( vertical, horitzontal )
- Diferents models,estils ,plantilles,patrons que estructuren la diapositiva, els colors, les fonts, els efectes...
En " Animacions "
- Podem triar l'efecte visual de transició al passar d'una diapositiva a un altra i fins i tot un so. La velocitat d'aquesta transició, si ho apliquem a totes les diapositives i aplicar de manera automàtica o clicant la transició de totes les anmacions.
- També podem personalitzar les animacions, ficant diversos efectes al contingut de la diapositiva.
Apartat , "presentació de diapositives "
- On principalment utilitzem les opcions de veure la presentació des del principi, o bé des de la diapositiva en que ens trobem.
dimecres, 7 de març del 2012
Docència Virtual. E- LEARNING
El següent tema ens explica :
-
Què
és E-learning.
-
Les
seues característiques.
-
Els
avantatges i inconvenients de la seua utilització.
-
Normes
bàsiques per a utilizar-lo
E- learning
és una modalitat d’ensenyança que s’imparteix mitjançant la xarxa per
transmetre els coneixements. Aquesta xarxa pot ser oberta ( Internet ) o
tancada (x exemple, campus virtual Ua, només accés els usuaris ).
El procés d’ensenyança-aprenentatge es produeix a
distancia, de manera oberta,flexible i ineteractiva. L’instrument de
comunicació professor-alumne per a l’aprenentage són l’ús de les Tic i les
possibilitats d’Internet mitjançant un servidor web per aconseguir l’accés als
materials i la seua distribució.
CARACTERÍSTIQUES
·
Ús de navegadors Web per accedir a la informació
·
Procés aprenentatge basat en tutories.
·
Materials digitals i aprenentatge flexible.
·
Protocols TCP i Http que faciliten la
comunicació i l’intercanvi.
·
PC com a eina principal d’aprenentatge .
AVANTATGES
ü
Molta informació disponible per als alumnes.
ü
Actualització de la informació i continguts.
ü
Permet la deslocalització del coneixement.
ü
Autonomia de
l’estudiant.
ü
Propicia una formació, Just in time i Just for me *
ü
Formació multimèdia
ü
Formació en col·lectiu i col·laborativa.
ü
Interactivitat en diversos àmbits.
ü
Estalvia costos i desplaçaments.
ü
Ús de materials en diversos cursos.
|
-
Dependència del professor,qui inverteix més temps.
-
Exigeix un mínim de competència en TIC del professor i
l’alumne.
-
Habilitats de l’alumnat per a l’aprenentatge autònom.
-
Qualitat d’apren. Depenent del ràtio d’alumnes al que
s’enfronta el professor.
-
Més treball del convencional.
-
Baixa qualitat de molts continguts i cursos actuals.
|
Per a finalitzar ací vos deixe un enllaç sobre un video que tracta d'explicar-nos les necessitats d'introduir les tecnologies per augmentar la capacitació de les persones, relacionant també amb el sistema e-learning,en què consisteix,com s'avalua, els seus beneficis.... i una comparació "d'aules " convencional i presencial amb aules virtuals i la diferència en el procés de la intervenció dels diferents factors.
diumenge, 26 de febrer del 2012
TENDÈNCIES METODOLÒGIQUES I TIC
En aquest tema hem treballat les diferents tendències que existeixen a l’hora de l’ensenyament-aprenentatge i la manera de treballar aquest procés segons els paradigmes . Diferenciem :
· Paradigma Conductista : el xiquet aprén conductes mecànicament, com una màquina. Es pot mesurar ,observar i quantificar.
· Paradigma Cognitiu : el procés d’aprenentatge es desenvolupa a poc a poc cognitiva i afectivament.
· Paradigma Ambientalista : és la relació de l’ésser humà i la influència de l’ambient en allò que està aprenent.
· Paradigma Constructivista : persona que desenvolupa processos d’aprenentatge en un escenari cognitiu i afectiu. Construeix pas per pas el seu coneixement.
També farem referència a les implicacions per al disseny de l’ensenyament, veient els factors que es tenen en compte a l’hora de plantejar l’ensenyament i la seua didàctica.
· El currículum ha de ser tancat i obligatori .
· S’ha de dissenyar tot el procés educatiu, tindre un programa establert (objectius,continguts,avaluació ).
·
Els
aprenentatges complexos s’han de simplificar,dividir-los en tasques més
simples.
·
L’avaluació
es centra en el producte final.
·
La
motivació dependrà del reforç extern ,seguint el model conductista,estímul-resposta-
recompensa.
A partir d’ací els Models d’Ensenyança-Aprenentatge
es basen en :
·
Aprenentatge
com un sistema d’adquisició de coneixements.
·
El
professor és el transmissor de la informació.
·
El
control de l’aprenentatge ho fa el professor com a guia de l’alumne, explicant
què d’aprendre, com , els objectius....
·
El paper
del professor és ensenyar i transmetre coneixements.
·
El
paper de l’alumne és adquirir-los.
Posteriorment aquest Model E-A pateix una evolució
entenent l’aprenentatge com la construcció de significat.
·
L’avaluació
consisteix ara en un procés continu i formatiu,es fixa en tot el procés i
construcció de significat per part de l’alumne.
·
El
paper del professor és intervindre en l’aprenentatge de l’alumne,com un tutor a
distància.
·
El
paper de l’alumne és aprendre a aprendre. Com un subjecte autònom,responsable
del control de l’aprenentatge des de l’inici del procés.
·
L’aprenentatge
es concep com com una recerca activa,constructiva i significativa per a l’aprenent.
·
Se li
donen importància als continguts i als processos per a transmitir-los.
Parlarem també de Saymond Papert, el qual va ser
un dels primers en aplicar les TIC a l’Educació proposant per a l’escola una
modificació en els objectius d’acord amb el concepte innovador que suposa l’ordinador
per treballar constructivament.
Va introduir noves millores i profits amb l’ordinador,com
el llenguatge “Logo “ .Utilitzant el programari software MicroWords. Aquest,
permet als nens crear gràficament els seus “escenaris “ i icònes mòvils de
programes.
- Podriem dir,que com avantatge de treballar aquest programa amb els xiquets, és que és una activitat molt visual, que incita la seua observació i augmenta la capacitat d’escolta ; una relació íntimament lligada.
A més, aquest programa no emplea lliçons grupals
,ni desafiaments. Els xiquets aprenen pel mètode de “descobriment “ explorant ,
“curioseant “ , fent preguntes .... ja
que després els agrada utilitzar les coses que ells mateixos construeixen.
- Per tant, posen en joc la capacitat meta-cognitiva, milloren la seua capacitat de resolució de problemes, la orientació espacial i la consciència de formes geomètriques i angles,ja que com he dit,és un programa molt gràfic.
MARCADORS SOCIALS : MISTER WONG
Mister Wong és una cercador social destinat exclusivament a l’àmbit de l’Educació. En ell podem classificar el nostres favorits i per exemple podriem aprofitar aquesta informació per al nostres Bloc, enriquint-lo de més enllaços interessants.
Es tracta d’una eina ,una aplicació molt útil que
ens explica els passos a seguir en la configuració d’enllaços i imatges.
El primer que vam haver de fer va ser cercar a
Google “Mister Wong “ Posteriorment, punxem en l’enllaç i en l’opció
“registrar” on vam haver d’omplir , el nom d’usuari,correu electrònic i
contrasenya.
Una vegada ens hem registrat, apareixen una sèrie
de finestretes on hem d’omplir la informació privada. Després ens apareix una
barra de ferramentes on li donem a “continuar “ apareixent així el nostre “perfil
“ i seleccionem una imatge, amb la qual ens veuran la resta d’usuaris i punxem
en “finalitzar “ . Una vegada registrat i omplida la informació necessària, ens
fiquem al nostre e-mail on haurem d’activar el nostre compte punxant a un
enllaç.
Per començar a conèixer Mister Wong, punxem en el
primer apartat , “ Inici “. Ací podem trobar
els marcadors més recents registrats i a la columna de la dreta, un núvol d’enllaços,etiquetes
de diferents temàtiques que ens podem
ajudar a complimentar i enriquir la nostra pràctica amb “ Google Docs “ i “
Blogger “ .
Si ens situem al cercador de Mister Wong i marquem
l’opció “lloc web “ i escrivim qualsevol
recurs que volem trobar ( contes,diaris..) ens apareixerà una gran llistat d’enllaços
relacionat amb això. Fins i tot tenim l’opció de marcar-lo com a “favorit “ i la pròxima vegada que busquem al
cercador,si punxem en “favorits “ enlloc de “ lloc web “ apareixeràn els
enllaços que nosaltres hem triat com a favorits .
L’apartat següent, “Guardar “ l’utilitzarem en el
cas que volguérem guardar algun enllaç que haja semblat interessant. Per
emmagatzemar-lo , copiem la seua URL , li posem un títol per referir-nos a ell
i fem un petit comentari,per exemple que ens indique a nosaltres en què
consisteix l’enllaç. També podem
posar-li etiquetes per classificar la informació i posar-li un estat, “privat “ o “públic “ ,
en aquest cas podem inclòs compartir-lo en Twitter.
A l’apartat de “Favorits “ trobarem els nostres
enllaços, grups d’amics , i etiquetes que més ens agrada utilitzar i considerem molt interessants.
En “Amics “ podrem agregar pel nom d’usuari als
nostres amics, parlar amb ells, fer grups per compartir i fins i tot vore quí
ens ha visitat.
La següent opció, “ Grups “ ens permeteix crear un
grup , al que hem de donar-li un nom,fer una descripció sobre en què consistirà
i triar que siga públic o privat. Ací podrem realitzar “xats de discussió “ per
compartir amb els membres del grup , que afegirem anant a l’opció “convidar
usuaris “ i posant la seua direcció e-mail.
Per establir el tema de discussió haurem d’anar a “Nou tema de discussió
“ i posar-ne un títol.
Podrem llevar el grup punxant en “eliminar grup “
.
Al “ perfil “ podrem vore la nostra informació
privada, d’usuari,canviar la configuració...importar i exportadors marcadors de
Mister Wong i veure l’estat de les invitacions entre altres coses.
En "coses", podem triar un gadget de Wong, per exemple el
nostre bloc on posa " Botó Wong per a bloc o sitio".Es tracta de coses
ineteressants que podem utilizar per a treballar. Fins i tot podrem instal·lar
al nostre ordinador la barra de ferraments de Mister Wong.
En l'opció de " blog ", ens explica el prócés que hem de seguir per
instal·lar dita barra de ferramente per a “Firefox”. A més com a informació
complimentària ens informa de petites novetats en el disseny de Mister Wong que
ens poden resultar útils per a treballar.
I finalment, en l'opció " correu ", que trobarem a la part
superior dreta de la página ,ens permeteix com qualsevol correu electrònic
enviar missatges als amics i usuaris i ens dóna l’opció de crear una “llista
negra “ , una forma de bloquejar als usuaris .
Subscriure's a:
Missatges (Atom)