dilluns, 26 de març del 2012

Tema 7. PROFESSORAT I ÀMBIT TECNOLÒGIC

En el següent tema tindrem l'oportunitat de veure una comparativa i distinció del avantatges,inconvenients i diversos papers que adopten els professors i alumnes segons la modalitat d'ensenyament-aprenentatge complimentada amb les TIC.


Desprès d'aquest tema  ens adonem, que no només és important i interessant dotar l'educació dels xiquets d'ambients rics en tecnologies per facilitar el seu aprenentatge, sinó que també cal tindre en compte les diverses aplicacions de les TIC en l'aula, adaptant-nos primerament a elles com a professors per saber transmetre els coneixements bàsics sobre aquestes i adaptant-les a les necessitats de cada alumne.

divendres, 16 de març del 2012

EL PROCÉS D'INTEGRACIÓ I ÚS PEDAGÒGIC DE LES TIC EN ELS CENTRES ESCOLARS. ESTUDI DE CASOS


1. Aportacions de les TIC als centres escolars .

Innovació en l'ambit de l'organització escolar del centre. Cal fer una bona coordinació i gestió de l'aula per la incorporació de les TIC.

Innovació en l'àmbit de l'ensenyament a l'aula ( continguts activitat, metodologia i avaluació nova).

Innovacions en l'àmbit de l'aprenentatge de l'alumnat .L'alumne aprèn al seu nivell pel seu compte prenent apunts ,la qual cosa fa que siga un subjecte més passiu i a més a més el professor li proporciona guies i orientacions a classe contribuint a una millor actitud davant la interacció alumne-professor.


Innovacions en l'àmbit professional docent. ( formació, cursos, treball col·laboratiu )


2. Investigacions sobre les TICs en centres escolars.

- Saber si se li està donant útilitat als ordinadors ( Tics en general ) a l'escola i de quina manera mitjançant :
           . Dades estadístiques
           . Enquestes a administradors
           . Anàlisi Documental


- Efectes i rendiment dels alumnes en l'aprenentatge sobre els ordinadors .


- Estudi valoratiu i qualitatiu sobre opinions, perspectives, enfocaments,valoracions i actituds dels agents educatius externs i del professorat envers l'ús i integració de les TIC  en les aules i centres mitjançant:
          . Qüestionari d'aptituds


- Valoració de la posada en pràctica dels ordenadors en contextos reals.


3.  El Projecte Medusa.

Té el seu origen de dues iniciatives institucionals :

" Plà per al Desenvolupament de la Societat de la Informació a Canàries " es fonamenta en el pilar de l'educació .
" Pacte Social per a l'Educació a Canàries " té coma  objectiu millorar la qualitat del sistema educatiu .

 Aquest projecte representa un macroprojecte governamental dirigit a :
  • Desenvolupament de les infraestructures de telecomunicació que conecten uns centres amb altres.
  • Dotació de recursos informàtics elementals.
  • La dotació i competència dle profesorat per a l'utilització d'aquestos.
  • La qualificació dels alumnes com usuaris intel·ligents de les noves tecnologies.
3.1 Objectiu de la Investigació :
  • Identificar els canvis i innovacions generats per l'ús pedagògic de les noves tecnologiesen els centres en els àmbits , organitzatius ,en l'àmbit d'ensenyament en l'aula, i en l'àmbit de professionalitat docent.
  • Explorar els  processos d'aprenentatge  de l'alumnat  que ocorren  en situacions  d'ensenyament recolzades en l'ús d'ordinadors identificant el grau de motivació i actitus de l'alumnat.
  • Analitzar la situació d'implementació del Projecte Medusa en els centres identificant els problemes dificultats en relació amb les TIC. 
3. 2 Dimensions i Tècniques de recollida de Dades









4. Resultats :

Les TIC i l'organització escolar del Centre.
Importànciade figura del coordinador TICque en secundàriamoltesvegadesésgent de tecnologia.

En Primaria el coordinador TIC es un membrede l’equipdirectiu
Problemesde funcionamientde xarxai equipsobsolets.

Les TIC i les pràctiques d'ensenyament a l'aula .

El professoratno genera materialsdidàcticspropis, a pesar que elscentres disposende webs informativessobre el centre.

Les TIC s’utilitzencomcomplementa les activitatsde les assignatures; l’alumanttreballaràde forma individual en elspc’s

El professorsutilitzenelsrecursos CENICE i no elsde Medusa o propis.




Les TIC i l'aprenentatge de l'alumnat.
L'alumnatutilitzaelsordinadorsde forma autònoma.
Elsa alumnesestanmes habituatsa l’úsde les tecnologiesque el professorat, solenpreguntar elsseusdubtesal company.

Alta motiacióde l’alumnatencara que el professoratesta preocupatperla falta de recursos adaptables a les necessitatsdelsalumnes.




Les TIC i el desenvolupament professional del professorat.

En elscentres de secundàriael professoratactuasenseel coordinador TIC, mes autònomsi ambcapacitatd'iniciativa.

En secundàriaelsrecursos informàticsambperspectiva innovadora sónmésutilitzats

La titulaciódel professoratinflueixen la utilitzacióTIC




Docència Virtual : B - LEARNING


1. ¿ Què és B-Learning ?

El terme B-Learning no és exclusiu de l'Educació,sinó que va sortir d'entitats empresarials.


A continuació veiem un esquema  de diferents autors i la forma d'entendre el sistema d'enseyament B-learning:



2. Aspectes importants d'un Sistema B-Learning.
  • S'han de guiar i modelar les discussions quan els alumnes estan connectats a l'espai virtual, per ajudar-los en el seu aprenentatge.
  • Per a el tractament de la informació és necessaria una competència suficient per a ser capaç d'interpretar-la.
  • Permet adquirir coneixements tècnics funcionals que no aprendrà de manera presencial.
  • L'aprenentatge és comunitari,adquirixen coneixements entre tots, compartint.
  • Les tutories actuen com a recolçament del que el professor explica ,tant en el sistema presencial, com a distància de l'ensenyament.
  • Busquem una eïna adequada per a respondre a les nostres necessitat eduactives i que ens forme amb lescompetències integralsque demana la societat, com el sentit crític, la creativitat ...

3. Models B-Learning.




4.  B-Learning VS Ensenyament presencial .

A continuació veurem les característiques d'ambdos sistemes d'ensenyança.

Ensenyament Presencial                                                                     

. Presencialitat                                                                           
. Relació professor-alumne.                                                      
.Transmissió de coneixements.                                                 
.Cultura escrita / oral                                                                 
.Ús tradicional de les tecnologies                                            .


B-Learning.

 .Virtualitat
.Noves Tecnologies ( Campus Virtual)
. Desenvolupament de capacitats
. Cultura Audiovisual
 . Relació alumnes-propi aprenentatge

dissabte, 10 de març del 2012

Practiquem amb el POWER POINT.


Microsoft Power Point és un programa de presentacions desenvolupat per a sistemes operatius  Microsoft Windows o Mac OS.
Power Point, no és més que una de les moltes possibilitats de treballar que ens ofereix el servici "Office " que disposa d'una gran versatilitat de recursos i materials.


Centrant-nos en la nostra pràctica, vos contarem :

-.  Les habilitats necessàries per a saber utilitzar Power Point.-
- . Conèixer el seu ampli ventall de      funcionalitats.
-.  Exemple: Realitzem un conte.

 Hem de saber :

Primer de tot, comencem des de l'apartat " d'Inici "  on afegim una nova diapositiva cada vegada que volem.



En el següent , "Inserir " trobem les següents opcions.

Inserir Imatges
  • Ens fixem en la barra de ferramentes i trobem " Inserir "punxem i s'obri una finestra que ens oefereix afegir una imatge des de els nostres arxius.
  • Triem i seleccionem una "acceptar " i s'enganxarà al nostre power point.
  • Aquesta la podrem modificar al nostre gust , canviar el seu tamany, la seua disposició,posar-li efectes, contorns,colors ...



Inserir Àudio o Video [ Clip multimèdia ]

  • Si punxem en " Video o pel·lícula " ens ofereix agregar-ne un des de els nostres arxius. Triem, seleccionem "acceptar " i s'enganxarà al nostre power point.
  • D'altra banda,al seu costat, punxem "Àudio "  i afegim un dels nostres arxius.
* Si dels nostres arxius no trobem cap que s'adeqüe al conte que estem realitzant,o al format de música ( . wav ) podrem recòrrer a la pàgina que ens va aconsellar el professor   http://pro.jamendo.com/es/ggshybes?gclid=CMDLlsH43K4CFcYNfAodWzFsYQ  molt útil per a descarregar música de manera totalment gratuïta i legal.













Inserir un Hipervincle

  • Hem de seleccionar el text que volem vincular i punxem en l'opció " Hipervincle "
  • A la finestra que apareix, selecionem el lloc d'aquest document i la diapositiva que volem que s'aplique.
* Aquesta opció s'asembla molt amb l'opció "Acció "


En l'apartat de " Disseny " podem dissenyar la nostra diapositiva :

  • El seu tamany i la seua orientació ( vertical, horitzontal )
  • Diferents models,estils ,plantilles,patrons que estructuren la diapositiva, els colors, les fonts, els efectes...

En " Animacions "

  • Podem triar l'efecte visual de transició al passar d'una diapositiva a un altra i fins i tot un so. La velocitat d'aquesta transició, si ho apliquem a totes les diapositives i aplicar de manera automàtica o clicant la transició de totes les anmacions.
  • També podem personalitzar les animacions, ficant diversos efectes al contingut de la diapositiva.

Apartat , "presentació de diapositives "
  • On principalment utilitzem les opcions de veure la presentació des del principi, o bé des de la diapositiva en que ens trobem.



                     
                

dimecres, 7 de març del 2012

Docència Virtual. E- LEARNING

El següent tema ens explica :
-          Què és E-learning.
-          Les seues característiques.
-          Els avantatges i inconvenients de la seua utilització.
-          Normes bàsiques per a utilizar-lo

 E- learning és una modalitat d’ensenyança que s’imparteix mitjançant la xarxa per transmetre els coneixements. Aquesta xarxa pot ser oberta ( Internet ) o tancada (x exemple, campus virtual Ua, només accés els usuaris ).
El procés d’ensenyança-aprenentatge es produeix a distancia, de manera oberta,flexible i ineteractiva. L’instrument de comunicació professor-alumne per a l’aprenentage són l’ús de les Tic i les possibilitats d’Internet mitjançant un servidor web per aconseguir l’accés als materials i la seua distribució.

CARACTERÍSTIQUES

·         Ús de navegadors Web per accedir a la informació
·         Procés aprenentatge basat en tutories.
·         Materials digitals i aprenentatge flexible.
·         Protocols TCP i Http que faciliten la comunicació i l’intercanvi.
·         PC com a eina principal d’aprenentatge .

<><>
<><>
<><>
                           AVANTATGES


ü  Molta informació disponible per als alumnes.

ü  Actualització de la informació i continguts.

ü  Permet la deslocalització del coneixement.

ü   Autonomia de l’estudiant.

ü  Propicia una formació, Just in time  i Just for me *

ü  Formació multimèdia

ü  Formació en col·lectiu i col·laborativa.

ü  Interactivitat en diversos àmbits.

ü  Estalvia costos i desplaçaments.

ü  Ús de materials en diversos cursos.


                        INCONVENIENTS


-          Dependència del professor,qui inverteix més temps.

-          Exigeix un mínim de competència en TIC del professor i l’alumne.

-          Habilitats de l’alumnat per a l’aprenentatge autònom.

-          Qualitat d’apren. Depenent del ràtio d’alumnes al que s’enfronta el professor.

-          Més treball del convencional.

-          Baixa qualitat de molts continguts i cursos actuals.




Per a finalitzar ací vos deixe un enllaç sobre un video que tracta d'explicar-nos les necessitats d'introduir les tecnologies per augmentar la capacitació de les persones, relacionant també amb el sistema e-learning,en què consisteix,com s'avalua, els seus beneficis.... i una comparació "d'aules " convencional i presencial amb aules virtuals i la diferència en el procés de la intervenció dels diferents factors.



diumenge, 26 de febrer del 2012

TENDÈNCIES METODOLÒGIQUES I TIC


En aquest tema hem treballat les diferents tendències que existeixen a l’hora de l’ensenyament-aprenentatge i la manera de treballar aquest procés segons els paradigmes . Diferenciem :

· Paradigma Conductista : el xiquet aprén conductes mecànicament, com una màquina. Es pot mesurar ,observar i quantificar.
· Paradigma Cognitiu : el procés d’aprenentatge es desenvolupa a poc a poc cognitiva i afectivament.

· Paradigma Ambientalista : és la relació de l’ésser humà i la influència de l’ambient en allò que està aprenent.
· Paradigma Constructivista : persona que desenvolupa processos d’aprenentatge en un escenari cognitiu i afectiu. Construeix pas per pas el seu coneixement.

També farem referència a les implicacions per al disseny de l’ensenyament, veient els factors que es tenen en compte a l’hora de plantejar l’ensenyament i la seua didàctica.
· El currículum ha de ser tancat i obligatori .
· S’ha de dissenyar tot el procés educatiu, tindre un programa establert (objectius,continguts,avaluació ).
·         Els aprenentatges complexos s’han de simplificar,dividir-los en tasques més simples.

·         L’avaluació es centra en el producte final.
·         La motivació dependrà del reforç extern ,seguint el model conductista,estímul-resposta- recompensa.

A partir d’ací els Models d’Ensenyança-Aprenentatge es basen en :
·         Aprenentatge com un sistema d’adquisició de coneixements.

·         El professor és el transmissor de la informació.
·         El control de l’aprenentatge ho fa el professor com a guia de l’alumne, explicant què d’aprendre, com , els objectius....
·         El paper del professor és ensenyar i transmetre coneixements.
·         El paper de l’alumne és adquirir-los.

Posteriorment aquest Model E-A pateix una evolució entenent l’aprenentatge com la construcció de significat.
·         L’avaluació consisteix ara en un procés continu i formatiu,es fixa en tot el procés i construcció de significat per part de l’alumne.

·         El paper del professor és intervindre en l’aprenentatge de l’alumne,com un tutor a distància.
·         El paper de l’alumne és aprendre a aprendre. Com un subjecte autònom,responsable del control de l’aprenentatge des de l’inici del procés.
·         L’aprenentatge es concep com com una recerca activa,constructiva i significativa per a l’aprenent.

·         Se li donen importància als continguts i als processos per a transmitir-los.
       Parlarem també de Saymond Papert, el qual va ser un dels primers en aplicar les TIC a l’Educació proposant per a l’escola una modificació en els objectius d’acord amb el concepte innovador que suposa l’ordinador per treballar constructivament.
Va introduir noves millores i profits amb l’ordinador,com el llenguatge “Logo “ .Utilitzant el programari software MicroWords. Aquest, permet als nens crear gràficament els seus “escenaris “ i icònes mòvils de programes.
  •   Podriem dir,que com avantatge de treballar aquest programa amb els xiquets, és que és una activitat molt visual, que incita la seua observació i  augmenta la capacitat d’escolta ; una relació íntimament lligada.
A més, aquest programa no emplea lliçons grupals ,ni desafiaments. Els xiquets aprenen pel mètode de “descobriment “ explorant , “curioseant “ ,  fent preguntes .... ja que després els agrada utilitzar les coses que ells mateixos construeixen.
  •   Per tant, posen en joc la capacitat meta-cognitiva, milloren la seua capacitat de resolució de problemes, la orientació espacial  i la consciència de formes geomètriques i angles,ja que com he dit,és un programa molt gràfic.
     Per conclure m’agradaria que visitareu aquesta pàgina,una revista acadèmica ,que he trobat interessant i que té molt a veure amb aquest tema , ja que tracta mètodes d’ensenyança i termes que hem estudiat que ens poden ajudar a comprendre i complimentar el tema tractat a la vegada que relaciona també continguts del temes anteriors com la integració de les TIC .




MARCADORS SOCIALS : MISTER WONG


Mister Wong és una cercador social destinat exclusivament a l’àmbit de l’Educació. En ell podem classificar el nostres favorits i per exemple podriem aprofitar aquesta informació per al nostres Bloc, enriquint-lo de més enllaços interessants.

Es tracta d’una eina ,una aplicació molt útil que ens explica els passos a seguir en la configuració d’enllaços i imatges.

El primer que vam haver de fer va ser cercar a Google “Mister Wong “ Posteriorment, punxem en l’enllaç i en l’opció “registrar” on vam haver d’omplir , el nom d’usuari,correu electrònic i contrasenya.

Una vegada ens hem registrat, apareixen una sèrie de finestretes on hem d’omplir la informació privada. Després ens apareix una barra de ferramentes on li donem a “continuar “ apareixent així el nostre “perfil “ i seleccionem una imatge, amb la qual ens veuran la resta d’usuaris i punxem en “finalitzar “ . Una vegada registrat i omplida la informació necessària, ens fiquem al nostre e-mail on haurem d’activar el nostre compte punxant a un enllaç.


             Per començar a conèixer Mister Wong, punxem en el primer apartat ,   Inici “. Ací podem trobar els marcadors més recents registrats i a la columna de la dreta, un núvol d’enllaços,etiquetes  de diferents temàtiques que ens podem ajudar a complimentar i enriquir la nostra pràctica amb “ Google Docs “ i “ Blogger “ .

Si ens situem al cercador de Mister Wong i marquem l’opció “lloc web  i escrivim qualsevol recurs que volem trobar ( contes,diaris..) ens apareixerà una gran llistat d’enllaços relacionat amb això. Fins i tot tenim l’opció de marcar-lo com a “favorit “  i la pròxima vegada que busquem al cercador,si punxem en “favorits “ enlloc de “ lloc web “ apareixeràn els enllaços que nosaltres hem triat com a favorits .


L’apartat següent, “Guardar “ l’utilitzarem en el cas que volguérem guardar algun enllaç que haja semblat interessant. Per emmagatzemar-lo , copiem la seua URL , li posem un títol per referir-nos a ell i fem un petit comentari,per exemple que ens indique a nosaltres en què consisteix l’enllaç.  També podem posar-li etiquetes per classificar la informació  i posar-li un estat, “privat “ o “públic “ , en aquest cas podem inclòs compartir-lo en Twitter.

A l’apartat de “Favorits “ trobarem els nostres enllaços, grups d’amics , i etiquetes que més ens agrada utilitzar i considerem molt interessants.

En “Amics “ podrem agregar pel nom d’usuari als nostres amics, parlar amb ells, fer grups per compartir i fins i tot vore quí ens ha visitat.

La següent opció, “ Grups “ ens permeteix crear un grup , al que hem de donar-li un nom,fer una descripció sobre en què consistirà i triar que siga públic o privat. Ací podrem realitzar “xats de discussió “ per compartir amb els membres del grup , que afegirem anant a l’opció “convidar usuaris “ i posant la seua direcció e-mail.  Per establir el tema de discussió haurem d’anar a “Nou tema de discussió “ i posar-ne un títol.
Podrem llevar el grup punxant en “eliminar grup “ .


Al “ perfil “ podrem vore la nostra informació privada, d’usuari,canviar la configuració...importar i exportadors marcadors de Mister Wong i veure l’estat de les invitacions entre altres coses.

En "coses", podem triar un gadget de Wong, per exemple el nostre bloc on posa " Botó Wong per a bloc o sitio".Es tracta de coses ineteressants que podem utilizar per a treballar. Fins i tot podrem instal·lar al nostre ordinador la barra de ferraments de Mister Wong.


En l'opció de " blog ", ens explica el prócés que hem de seguir per instal·lar dita barra de ferramente per a “Firefox”. A més com a informació complimentària ens informa de petites novetats en el disseny de Mister Wong que ens poden resultar útils per a treballar.


I finalment, en l'opció " correu ", que trobarem a la part superior dreta de la página ,ens permeteix com qualsevol correu electrònic enviar missatges als amics i usuaris i ens dóna l’opció de crear una “llista negra “ , una forma de bloquejar als usuaris .