dissabte, 14 d’abril del 2012

Cercadors d' Imatge

En aquesta pràctica coneixerem i prendrem contacte amb diversos cercadors d'imatges; aprenent a utilitzar el tipus de cercador que més s'adeque als nostres interessos que cerquem.

A més, personalment, suposa una forma d'enriquir les meues fonts per a buscar imatges, ja que de manera generalitzada, a vegades fem un ús molt freqüent del cercador "Google " sense arribar a conèixer la resta que poden adequar-se més perquè són cercadors especialitzats.

Trobem diferents tipologies de cercadors d'imatges :

  • Cercadors Generals : permeteixen la utlització de determinats tipus de filtres a més de la recuperació de la imatge basada en el text que l'acompanya.
          Ací trobem amb alguns logotips dels cercadors generals  més utilitzats:
                        


El cercador de " Google " ens permet cercar imatges i videos.

"Metacafe", és un cercador especialitzar en la recerca de vídeos únicament.

"Ixquick" és un cercador interessant que permet imatges i videos i a més la qualitat d'aquestos últims és comparable amb altres pàgines, per exemple Youtube, on l'usuari pot pujar tot el que vull i en Ixquick només vídeos de qualitat.


Multi-cercadors : treballen amb una única interfície mentre que no permeten la consulta simultànea ni els resultats unificats.





Meta-cercadors : són més complets que els "multi " permeten consultar simultàniament diversos cercadors i finalment presenten els resultats eliminant duplicitats. El seu major inconvenient és la simplificació de sintaxi que pot generar errors.

Les "metadades " són aquelles paraules clau per a cercar les imatges a partir del contingut que jo he ficat,per això a vegades es generen els errors.

      




 A més també trobem els següents cercadors d'imatges i vídeos gratuïts, on podem descarregar-los.


http://www.freedigitalphotos.net/                              http://www.picfindr.com/

http://www.everystockphoto.com/                            http://www.sunipix.com/

http://www.pdphoto.org/                                           http://spinxpress.com/

http://blip.tv/                                                         http://www.pics4learning.com/


A banda de conèixer aquesta varietat de cercadors d'imatges,és important saber el tipus de llicències que contenen les imatges que cerquem per a fer un ús responsable d'aquestes.

Copyright : tota imatge adreçada a aquest tipus de llicència té reservats tots els drets . Tota creació a Espanya conserva els seus drets, es prohibeix el plagi , la seua utilització per a adquirir benificis, i la modificació.

Copyleft : aquestes producciones cedeixen els drets a terceres persones per a modificar o distribuir una obra sempre que el treball derivat es mantenga sobre la llicència copyleft.
Serà l'organització Creative Common l'encarregada de gestionar els permisos de dites obres.

Domini Públic : les obres literàries,artístiques o científiques expiren els terminis de drets patrimonials d'autor . Estes obres es poden utilitzar lliurement sense oblidar i respectar l'obligatorietat de citar el nom de l'autor .

Creative Common, també s'encarrega de concedir els següents drets a terceres persones :
  • No comercial ; l'explotació de l'obra queda limitada a usos no comercials.
  • Sense obres derivades ; l'autortizació per a explotar l'obra no inclou la transformació o modificació per a crear-ne otra derivada.
  • Compartir igual ;, l'explotació autoritzada inclou la creació d'obres derivades sempre que es mantinga la mateixa llicència a ser divulgades.
  • Reconeixement ; en qualsevol explotació de l'obra autoritzada per la llicència farà marcada l'autoria .

És així com l'organització Creative Common, conforma i crea a partir d'aquets drets, 6 llicències a diferenciar :

Reconeixement (by )
Permet qualsevol explotació de l'obra . Finalitats :
- comercial
- creació obres derivades i la seua difussió

Reconeixement NoComercial ( by-nc)
Permet la creació,derivació d'obres però sense benefici comercial.

Reconeixement NoComercial CompartirIgual (by-nc-sa)
No permeteix  fer de l'obra original ni de les seues derivacions un ús comercial.Les obres derivades s'han de difondre amb una llicència igual a la que regula l'original.

Reconeixement NoComercial SinObrasDerivada (by-nc-nd )
No permeteix la finalitat/ ús comercial ni de l'obra original ni derivades.

Reconeixement CompartirIgual ( by-sa)
Es permet la distribució comercial de l'obra original i derivacions d'acord amb la llicència que regula l'obra original.

Reconeixement SinObraDerivada (by-nd)
Es permeteix l'ús comercial de l'obra,però  no la generació d'obres derivades.


Per a finalitzar, m'agradaria que coneixereu un últim cercador més que sembla molt interessant per a la nostra futura tasca. Es tracta del "Youtube dels professors " en ell podrem trobar vídeos educatius dels servir-nos per als nostres quefers i activitats com a mestres. Aprofiteu-los !

divendres, 13 d’abril del 2012

Tema 9. Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació a la Societat Digital

En el següent tema tenim com a objectiu explicar i fer entendre per què es caracteritza una societat per a que pugam considerar-la com a digital, es a dir, els seus trets i aspectes que han permés en gran mesura, facilitar les nostres tasques i integrar-se en la resta d'àmbits de la nostra vida.

Per una banda, cal entendre primer :                              
  • Què són les TIC ?
  • Característiques de les TIC.

Una vegada tenim una idea i uns coneixements sobre elles, podrem veure millor i valorar les implicacions d'aquestes en la Societat.
  • Aportacions de les TIC
  • Limitacions de les TIC
Finalment serem capaços de tindre una visió sobre aquells conceptes, trets i aspectes que caracteritzen una Societat Digital.

       Les TIC són un gran col·lectiu d'eines que permeteixen un conjunt de processos i productes ( maquinari ,programari ) utilitzant diversos suports i canals de comunicació, relacionats amb l'emmagatzematge,processament i transmissió dgitalitzada de la informació .
Aquestes ferramentes ens ajuden a tots els usuaris,complementant i millorant els nostres quefers però sense substituir la nostra tarea.

Gràcies a la diversitat de possibilitats que ofereixen aquestes tecnologies a l'hora de tractar la informació, molts ambients del nostre entorn es veuen envoltats per elles, tot lloc podem trobar-lo digitalitzat. D'aquesta manera podem veure les opcions i aportacions que les TIC proporcionen a la nostra societat,fent possible :
  • Un fàcil i immediat accés a la informació que cerquem en diversos formats. Aquesta informació que obtenim serà la primera premissa per a contruir coneixements.
  • Podem trobar qualsevol TIC informatitzada per a processar tot tipus d'informació,sistemes operatius, programes... 
  • Canals de comunicació immediata,sincrónica i asincrónica per a difondre i transmetre la informació a qualsevol punt del món.
  • Automatització de les TIC, es a dir, utilitzar-les per a programar activitats que volem que realitzen els ordinadors. 
  • La interactivitat és un altra de les aportacions de les TIC, propiciant el "diàleg " entre els programmes dels ordinadors per a la gestió,càlcul...
  • La homogeneïtzació dels codis emprats per a registrar la informació  per mitjà de la digitalització de tot tipus d'informació. 
  • L'instrument cognitiu, que fomenta noves formes de pensar i processar la informació en la nostra ment, desenvolupant així les nostres capacitats mentals.
 Però d'altra banda, cal contemplar algunes limitacions que es poden donar a l'hora de fer ús i disposar d'una TIC :
  • Poden donar problemes tècnics,deguts a incompatibilitats de formats,sistemes operatius dels pc's l'actualització de programes no compatibles amb versions anteriors...etc
  • A més, és requereix una formació, un coneixement bàsic sobre elles a nivell teòric per a després aplicar-lo a la pràctica a la vegada que es desenvolupa un actitud i aptitud favorable i respectable cap a les TIC.
  • Dificultats,problemes o alteracions en els sistemes de seguretat d'una determinada tecnologia.Depenent de les circumstàncies, és possible l'accés a dades confidencials,comptes, codis de tarjetes al realitzar compres per Internet...etc
  • Tot i que s'ha produit una baixada significativa dels costos en elles, encara n'hi ha persones que no poden accedir o permitir-se equips informàtics.
  • No podem oblidar tampoc que a vegades aquestes TIC predominen més en un idioma que en altres,n'hi ha cultures o països més avançats i per tant, quan es construeix la tic s'introdueix en l'idioma del seu origen.El més dominant és l'angles, a la vegada que la informació i continguts d'estes a Internet també la trobem en anglés.
Al meu parer,algunes d'aquestes limitacions,depenen de que es donen unes circumstàncies o altres,no sempre estàn presents i algunes com la falta de formació, estan en la nostra mà millorar-les i canviar la situació.
 D'aquesta manera entenem per Societat Digital, una en la que estan perfectament integrades les tecnologies,demostrant la importància d'elles i de les seues aportacions en les nostres vides. És per això que n'hi ha un gran predomini dels "mass media " mitjans de comunicació com la TV,la ràdio, la premsa i les noves tecnologies, amb la possibilitat de multiformats que s'adapten a l'ús que volem donar-li segons els diferents ambients en que ens trobem ; la llar, el món laboral, l'oci...
La gran varietat i tipologia de tecnologies ens deixen al nostre abast una gran quantitat d'informació per a la que cal estar preparat, ja que és necessari saber seleccionar-la bé i traure la palla d'aquella que no siga beneficiosa per a nosaltres.
 
      Conservem i produïm dia a dia encara més informació gràcies als avanços i investigacions que es produeixen sobre les tecnologies, gràcies als científics i tecnològics que tracten de millorar i crear-ne noves eines el més potent i rendibles possibles que ens faciliten la vida en societat i per la qual cosa, les persones cada vegada més, patim una major dependència de les TIC.

     A més a més, un dels fets que més a contribuit a la digitalització de la societat és la fi de l'era industrial responsable del sector serveis i una de les labors on més població activa hi havia, deixant a un costat treballs forçosos i on els treballadors invertien molt de temps, per a que l'arribada de les tecnologies complemeten i faciliten les seues feines però sense arribar a substituir el paper que ells exercixen. Així una successió de fets com la llibertat de moviment, econòmic i cultural vam permetre donar una visió de la "nova " societat " més globalitzada i enriquidora a la vegada que obri nous entorns laborals,noves possibilitats de treball com per exemple la tele-treball.
       D'aquesta manera s'organitza i estructura una societat que es fonamenta i creix basant-se en l'ús de les Tic i enriquint tots els ambients de les seues aportacions per a ser una societat informada i que sàpiga tractar i aprofitar aquesta informació.

dimarts, 10 d’abril del 2012

Tema 8. ORGANITZACIÓ D'UN AULA TIC EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA

      Les TIC, tal i com les seues sigles indiquen, tecnologies per a la informació i comunicació, suposen una potent eina que, a nosaltres com a mestres, ens ajuda en la nostra tasca.

     Per un banda facilita la comunicació entre docents per a coordinar el processos d'ensenyament, s'empreen com a suport de les seues classes, es a dir, com a mètode d'ensenyament i a la vegada es transmet als xiquets un aprenentatge basat en l'ús que han de fer d'elles, per a què poden utilitzar-les,què recursos cercar...etc..

     Per a fer possible tots aquests processos és necessaria una organització i distribució dels recursos TIC en l'aula de treball, amb la intenció de que aquestes facen possible un aprenentatge significatiu i que estiga dotat d'un sentit.

      Primerament cal cercar entre tota la comunitat educativa una justificació que impulse la introducció i el treball amb les TIC. Un espai en el que ells mateixos s'impliquen i treballen en un medi digitalitzat avaluant a la vegada la repercusió o contribució d'aquestos elements en el procés educatiu, tenint en compte tot el currículum de primària, els seus objectius i continguts.
En definitiva, de quina manera influeixen i permeteixen millorar l'eficàcia i el rendiment del centre tant en l'àmbit educatiu com administratiu.

D'aquesta manera serà necessari preparar, adequar les aules a aquest tipus de tecnologies, fent aules virtuals o digitals en les quals es disposa de tot allò necessari per a treballar amb els xiquets l'ensenyament que proporcionarem i el contacte i l'aprenentatge d'aquestos amb les TIC.
S'haurà de disposar d'elements com :
  • connexió WiFi
  • pc's
  • TV / video / Dvd
  • pissares Interactives
Aquestos, només són elements bàsics de referència i pot ser, els més treballats, pero cal tindre molt en compte que no tots ells seran necessaris en totes les aules, ni s'utilitzaràn els mateixos,no hem de limitar-nos a un model d'aula TIC.

Tots estos recursos esmentats, amb la deguda intervenció i acció educativa contribuiran al desenvolupament de les següents habilitats :  

  • L'estimulació de la creativitat
  • L'experimentació i la manipulació
  • Respectar el ritme de treball dels alumnes
  • Treball en grup afavorint el desenvolupament de valor com el companyerisme,la col·laboració.
  • La curiositat i l'esperit d'investigació.

       Per tant, cada aula  i cadascun dels seus racons, estarà dotat de les tecnologies oportunes que s'adeqüen als objectius que volen ensenyar els mestres responsables d'impartir en eixa classe d'alumnes, que s'adeqüen a les característiques i molt especialment a les seues necessitats, la qual cosa pot resultar a vegades difícil, perquè una classe de primària es caracteritza molt per la seua hetereogeneïtat i serà la figura del mestre l'encarregada de treballar amb cada xiquet de la seua classe les TIC, adaptant-les individualment al seu nivell,al seu ritme  per a processar i assimilar, utilitzar-les més o menys per a recolzar altres activitats... etc. En definitiva, adaptar les TIC a les necessitats pròpies de cada alumne,fomentat així el desenvolupament d'habilitats positives per a millorar en el seu aprenentatge.

A més, cal puntualitzar que les aules digitals tenen com a finalitat utilitzar diverses estratègies didàctiques  que justifiquen la importància de per què utilitzar les Tic a diferència de les aules virtuals, en les quals podem veure tot el que es faria en el món real, fet de manera virtual.


       Per a finalitzar exemplificaré  alguns models i estratègies didàctiques per utilitzar les TIC que poden servir d'ajuda per aplicar a l'aula digital:

  • Utilitzar les tecnologies de l'aula com a suport, com a complement ,reforç o ampliació que enriquixen les explicacions del mestre  de manera presencial. 
  • Permeten reforçar a casa,realitzant tasques on-line des de diverses plataformes. 
  • Reforcen les activitats de lectoescriptura, ja que en l'ús de la majoria de tics és necessari haver adquirit aquestes competències. 
  • Permeteixen presentar treballs

      Per concloure aquest tema i perquè coneixeu un exemple de com començar a introduir i tractar les tic a les aules i amb els alumnes, ací vos deixe un power point molt interessant d'una escola en particular que presenta el seu projecte d'integració de les Tic valorant tots els aspectes que cal tindre en compte, plantejant-se els objectius,els elements, la quantitat de recursos i l'organització, distribució  i recompte de les tecnologies en un aula .
  
Presentacion tic y organización en el aula
View more PowerPoint from CorrePlatano

A més a més, també m'ha semblat important un altre aspecte que és valorat en el següent video. L'opinió dels alumnes sobre la disponibilitat dels recursos Tic en el seu col·legi i les funcions que aquestos li donen i què més coneixen sobre elles. Realment tenen una formació i informació suficient sobre elles ?

dilluns, 26 de març del 2012

Tema 7. PROFESSORAT I ÀMBIT TECNOLÒGIC

En el següent tema tindrem l'oportunitat de veure una comparativa i distinció del avantatges,inconvenients i diversos papers que adopten els professors i alumnes segons la modalitat d'ensenyament-aprenentatge complimentada amb les TIC.


Desprès d'aquest tema  ens adonem, que no només és important i interessant dotar l'educació dels xiquets d'ambients rics en tecnologies per facilitar el seu aprenentatge, sinó que també cal tindre en compte les diverses aplicacions de les TIC en l'aula, adaptant-nos primerament a elles com a professors per saber transmetre els coneixements bàsics sobre aquestes i adaptant-les a les necessitats de cada alumne.

divendres, 16 de març del 2012

EL PROCÉS D'INTEGRACIÓ I ÚS PEDAGÒGIC DE LES TIC EN ELS CENTRES ESCOLARS. ESTUDI DE CASOS


1. Aportacions de les TIC als centres escolars .

Innovació en l'ambit de l'organització escolar del centre. Cal fer una bona coordinació i gestió de l'aula per la incorporació de les TIC.

Innovació en l'àmbit de l'ensenyament a l'aula ( continguts activitat, metodologia i avaluació nova).

Innovacions en l'àmbit de l'aprenentatge de l'alumnat .L'alumne aprèn al seu nivell pel seu compte prenent apunts ,la qual cosa fa que siga un subjecte més passiu i a més a més el professor li proporciona guies i orientacions a classe contribuint a una millor actitud davant la interacció alumne-professor.


Innovacions en l'àmbit professional docent. ( formació, cursos, treball col·laboratiu )


2. Investigacions sobre les TICs en centres escolars.

- Saber si se li està donant útilitat als ordinadors ( Tics en general ) a l'escola i de quina manera mitjançant :
           . Dades estadístiques
           . Enquestes a administradors
           . Anàlisi Documental


- Efectes i rendiment dels alumnes en l'aprenentatge sobre els ordinadors .


- Estudi valoratiu i qualitatiu sobre opinions, perspectives, enfocaments,valoracions i actituds dels agents educatius externs i del professorat envers l'ús i integració de les TIC  en les aules i centres mitjançant:
          . Qüestionari d'aptituds


- Valoració de la posada en pràctica dels ordenadors en contextos reals.


3.  El Projecte Medusa.

Té el seu origen de dues iniciatives institucionals :

" Plà per al Desenvolupament de la Societat de la Informació a Canàries " es fonamenta en el pilar de l'educació .
" Pacte Social per a l'Educació a Canàries " té coma  objectiu millorar la qualitat del sistema educatiu .

 Aquest projecte representa un macroprojecte governamental dirigit a :
  • Desenvolupament de les infraestructures de telecomunicació que conecten uns centres amb altres.
  • Dotació de recursos informàtics elementals.
  • La dotació i competència dle profesorat per a l'utilització d'aquestos.
  • La qualificació dels alumnes com usuaris intel·ligents de les noves tecnologies.
3.1 Objectiu de la Investigació :
  • Identificar els canvis i innovacions generats per l'ús pedagògic de les noves tecnologiesen els centres en els àmbits , organitzatius ,en l'àmbit d'ensenyament en l'aula, i en l'àmbit de professionalitat docent.
  • Explorar els  processos d'aprenentatge  de l'alumnat  que ocorren  en situacions  d'ensenyament recolzades en l'ús d'ordinadors identificant el grau de motivació i actitus de l'alumnat.
  • Analitzar la situació d'implementació del Projecte Medusa en els centres identificant els problemes dificultats en relació amb les TIC. 
3. 2 Dimensions i Tècniques de recollida de Dades









4. Resultats :

Les TIC i l'organització escolar del Centre.
Importànciade figura del coordinador TICque en secundàriamoltesvegadesésgent de tecnologia.

En Primaria el coordinador TIC es un membrede l’equipdirectiu
Problemesde funcionamientde xarxai equipsobsolets.

Les TIC i les pràctiques d'ensenyament a l'aula .

El professoratno genera materialsdidàcticspropis, a pesar que elscentres disposende webs informativessobre el centre.

Les TIC s’utilitzencomcomplementa les activitatsde les assignatures; l’alumanttreballaràde forma individual en elspc’s

El professorsutilitzenelsrecursos CENICE i no elsde Medusa o propis.




Les TIC i l'aprenentatge de l'alumnat.
L'alumnatutilitzaelsordinadorsde forma autònoma.
Elsa alumnesestanmes habituatsa l’úsde les tecnologiesque el professorat, solenpreguntar elsseusdubtesal company.

Alta motiacióde l’alumnatencara que el professoratesta preocupatperla falta de recursos adaptables a les necessitatsdelsalumnes.




Les TIC i el desenvolupament professional del professorat.

En elscentres de secundàriael professoratactuasenseel coordinador TIC, mes autònomsi ambcapacitatd'iniciativa.

En secundàriaelsrecursos informàticsambperspectiva innovadora sónmésutilitzats

La titulaciódel professoratinflueixen la utilitzacióTIC




Docència Virtual : B - LEARNING


1. ¿ Què és B-Learning ?

El terme B-Learning no és exclusiu de l'Educació,sinó que va sortir d'entitats empresarials.


A continuació veiem un esquema  de diferents autors i la forma d'entendre el sistema d'enseyament B-learning:



2. Aspectes importants d'un Sistema B-Learning.
  • S'han de guiar i modelar les discussions quan els alumnes estan connectats a l'espai virtual, per ajudar-los en el seu aprenentatge.
  • Per a el tractament de la informació és necessaria una competència suficient per a ser capaç d'interpretar-la.
  • Permet adquirir coneixements tècnics funcionals que no aprendrà de manera presencial.
  • L'aprenentatge és comunitari,adquirixen coneixements entre tots, compartint.
  • Les tutories actuen com a recolçament del que el professor explica ,tant en el sistema presencial, com a distància de l'ensenyament.
  • Busquem una eïna adequada per a respondre a les nostres necessitat eduactives i que ens forme amb lescompetències integralsque demana la societat, com el sentit crític, la creativitat ...

3. Models B-Learning.




4.  B-Learning VS Ensenyament presencial .

A continuació veurem les característiques d'ambdos sistemes d'ensenyança.

Ensenyament Presencial                                                                     

. Presencialitat                                                                           
. Relació professor-alumne.                                                      
.Transmissió de coneixements.                                                 
.Cultura escrita / oral                                                                 
.Ús tradicional de les tecnologies                                            .


B-Learning.

 .Virtualitat
.Noves Tecnologies ( Campus Virtual)
. Desenvolupament de capacitats
. Cultura Audiovisual
 . Relació alumnes-propi aprenentatge

dissabte, 10 de març del 2012

Practiquem amb el POWER POINT.


Microsoft Power Point és un programa de presentacions desenvolupat per a sistemes operatius  Microsoft Windows o Mac OS.
Power Point, no és més que una de les moltes possibilitats de treballar que ens ofereix el servici "Office " que disposa d'una gran versatilitat de recursos i materials.


Centrant-nos en la nostra pràctica, vos contarem :

-.  Les habilitats necessàries per a saber utilitzar Power Point.-
- . Conèixer el seu ampli ventall de      funcionalitats.
-.  Exemple: Realitzem un conte.

 Hem de saber :

Primer de tot, comencem des de l'apartat " d'Inici "  on afegim una nova diapositiva cada vegada que volem.



En el següent , "Inserir " trobem les següents opcions.

Inserir Imatges
  • Ens fixem en la barra de ferramentes i trobem " Inserir "punxem i s'obri una finestra que ens oefereix afegir una imatge des de els nostres arxius.
  • Triem i seleccionem una "acceptar " i s'enganxarà al nostre power point.
  • Aquesta la podrem modificar al nostre gust , canviar el seu tamany, la seua disposició,posar-li efectes, contorns,colors ...



Inserir Àudio o Video [ Clip multimèdia ]

  • Si punxem en " Video o pel·lícula " ens ofereix agregar-ne un des de els nostres arxius. Triem, seleccionem "acceptar " i s'enganxarà al nostre power point.
  • D'altra banda,al seu costat, punxem "Àudio "  i afegim un dels nostres arxius.
* Si dels nostres arxius no trobem cap que s'adeqüe al conte que estem realitzant,o al format de música ( . wav ) podrem recòrrer a la pàgina que ens va aconsellar el professor   http://pro.jamendo.com/es/ggshybes?gclid=CMDLlsH43K4CFcYNfAodWzFsYQ  molt útil per a descarregar música de manera totalment gratuïta i legal.













Inserir un Hipervincle

  • Hem de seleccionar el text que volem vincular i punxem en l'opció " Hipervincle "
  • A la finestra que apareix, selecionem el lloc d'aquest document i la diapositiva que volem que s'aplique.
* Aquesta opció s'asembla molt amb l'opció "Acció "


En l'apartat de " Disseny " podem dissenyar la nostra diapositiva :

  • El seu tamany i la seua orientació ( vertical, horitzontal )
  • Diferents models,estils ,plantilles,patrons que estructuren la diapositiva, els colors, les fonts, els efectes...

En " Animacions "

  • Podem triar l'efecte visual de transició al passar d'una diapositiva a un altra i fins i tot un so. La velocitat d'aquesta transició, si ho apliquem a totes les diapositives i aplicar de manera automàtica o clicant la transició de totes les anmacions.
  • També podem personalitzar les animacions, ficant diversos efectes al contingut de la diapositiva.

Apartat , "presentació de diapositives "
  • On principalment utilitzem les opcions de veure la presentació des del principi, o bé des de la diapositiva en que ens trobem.